Goede teksten voor je website schrijven is niet evident. Hoe begin je eraan, waar moet je zeker aan denken bij je web content en hoe word je nadien gevonden in de zoekmachines?

Beginnen aan een tekst voor je webshop, blog of bedrijfssite kan een uitdaging zijn, maar dankzij deze tips ben je meteen op het juiste pad naar sterke web content.

Begin bij het begin, of niet?

Doelstelling nummer 1 is de aandacht trekken van de lezer, de titel is hier je grootste troef. Hou hem kort, krachtig en duidelijk. Een 6-tal woorden is optimaal. Probeer eens een vraagstelling, zoals in dit artikel, of geef de mensen een lijstje, zoals 8 tips voor een goede landingspagina.

Een titel bedenken hoeft echter niet je eerste actie te zijn. Vaak is het makkelijker om na het schrijven van je tekst te kijken welke titel nu echt de boodschap het beste overbrengt.

Zorg voor structuur en opbouw in je web content

Zorg dat je tekst een intro, body en slot / conclusie heeft.

De intro is er om de aandacht van de lezer vast te houden. In de inleiding wil je duidelijk maken wat hij / zij gaat leren uit je schrijfsels. Welk probleem ga je oplossen? De body geeft de eigenlijke uitleg. Gebruik hier gerust tussentitels of opsommingen om de lezer een overzicht van je tekst te geven. Het slot brengt de conclusie van het verhaal. Afhankelijk van wat je wilt bereiken met je copy voeg je hier ook zeker je call to action nog aan toe.

Hou er bij web content ook rekening mee dat je de alinea’s kort houdt. Op computer ziet het er misschien nog net OK uit, maar wordt het geen gigantische lap tekst op mobiel?

Kies je toon

Ga je voor je of u? Kies een aanspreekvorm die past bij je bedrijf en aanpak en blijf hierbij in al je communicatie. Dit zorgt voor een herkenbare stijl.

Of je nu gaat voor het formelere ‘u’ of het sympathieke ‘je’, probeer zo actief mogelijk te schrijven met niet al te lange zinnen.

In passieve zinnen wordt namelijk vaak gebruikt gemaakt van ‘worden’ en ‘zijn’ gevolgd door een voltooid deelwoord. (Deze zin was zo’n voorbeeld.) Actieve zinnen maken meteen duidelijk wat het onderwerp is en zijn veel minder omslachtig. Zo hou je de aandacht van je lezer vast.

Let ook op met vakjargon. Gebruik geen te moeilijke woorden en vertrek steeds vanuit het kennisniveau van je doelgroep.

Gebruik korte zinnen

Te lange zinnen met te veel bijzinnen en stopwoorden of vragen, kunnen het voor de lezer verwarrend maken om het hele verhaal mee te krijgen en het kan bij momenten moeilijk zijn om de draad niet te verliezen. (Zo dus.)

Knip lange zinnen dus op, zeker als je teksten schrijft die je doelgroep op een (klein) scherm leest, wat bij web content vaak het geval is.

 

En wat met Google?

Doe je research! Met welke termen wil jij gevonden worden in zoekmachines?

Schrijven voor SEO (search engine optimization) is nog heel wat anders dan ‘gewoon’ sterke online teksten schrijven. Om goed gevonden te worden in de zoekmachines is het van belang om te vertrekken vanuit je zoekwoorden.

Er zijn een behoorlijk aantal parameters in een webtekst die bepalen of je online goed vindbaar bent. Maar 1 duidelijke zoekterm per pagina verwerken in je titel en intro is al een goede start.

 

Begin dus bij je zoektermen en breng je verhaal helder door een duidelijke structuur te hanteren en krachtige taal te gebruiken.

Wil je het nooit meer vergeten? Pin dan deze infographic boven je bureau of op je Pinterest board!

Heb je graag meer informatie of hulp bij het schrijven van sterke web content? Contacteer ons vrijblijvend, voor meer snelle tips kan je ons altijd volgen op Facebook.