Naast het bepalen van concrete en meetbare objectieven is het kennen van je doelgroepen één van de sleutels tot succes in marketing. Voor veel bedrijven kan het een uitdaging zijn om hun doelgroepen goed te omschrijven. Daarom maken we regelmatig gebruik van user persona’s.

Wat zijn user persona’s

Persona’s zijn fictieve profielen die gelijkenissen vertonen met categorieën mensen in je doelpubliek. Ze helpen ons te bepalen hoe we onze prospecten en klanten op een persoonlijke manier kunnen bereiken met de juiste boodschappen en proposities op het juiste moment. Hoe komen user persona’s tot stand?

De juiste vragen stellen en patronen vinden

Neem je klantenbestand bij de hand en haal hier de verschillende types klanten uit waarop je wilt groeien. Indien er nog bijkomende types zijn die vandaag nog niet tot je klanten behoren, kan je deze ook toevoegen.

Zodra de types klanten helder zijn, kunnen we ze nader onderzoeken. Vaak gebeurt dit via enkele 1-op-1 interviews of online surveys. We willen meer te weten komen over hun professionele en persoonlijke ambities en uitdagingen. Daarnaast vergaren we inzichten over hoe hun dagen er gewoonlijk uitzien, wat ze naast het werk doen en van welke merken ze houden.

Ten slotte vragen we hoe onze producten en/of diensten hun problemen oplossen en waarin we mogelijk nog moeten verbeteren. We willen ook weten waarom ze zouden overschakelen naar een andere leverancier of partner.

Wanneer je een aantal interviews doet of als je de resultaten van surveys analyseert, zal je merken dat je bepaalde mensen met gelijkaardige antwoorden kan groeperen. Op basis van deze groepjes kan je fictieve persona’s creëren. Geef ze een naam en zoek een foto die bij hen past. Misschien kan je een citaat vinden dat de persona zeer goed beschrijft. Maak het persoonlijk.

Customer journey mapping

Een customer journey is de visualisatie van het pad dat je persona’s afleggen wanneer ze je producten, diensten en bedrijf ontdekken, kopen en gebruiken. Alle touch points die ze doorlopen dienen beschreven te worden. Zowel inhoud, kanaal/medium als de timing in de journey worden beschreven.

Nu we het pad kennen, kunnen we voor elke stap de challenges van onze persona’s leren begrijpen en steeds maximaal onze oplossingen faciliteren. We plaatsen onze persona’s in een hypothetische situatie en bedenken hoe ze zich voelen, wat ze denken, zeggen en nodig hebben. Op basis van deze input zoeken we manieren om onze persona’s maximaal te supporteren doorheen de customer journey.

User persona's - Customer journey - Marketing - infographic

Persona’s en het marketingplan

User persona’s en customer journeys helpen ons om onze doelgroepen beter te begrijpen, waardoor we in ons marketinplan de juiste accenten leggen en hen de juiste boodschappen op het juiste moment kunnen aanbieden.

Voor bedrijven die meer inside out denken vanuit hun eigen sterktes, producten en diensten kan dit een goede oefening zijn bij het maken van een marketingplan om te kijken of hun aanbod ook echt aansluit bij hun (gewenste) doelgroepen en waar er eventueel gaps liggen die opgevuld moeten worden.

Kan jij een helpende hand gebruiken bij het bepalen van jouw doelgroepen?