Lees hier waarom & hoe je jouw verhaal deelt en trek meer én de juiste klanten aan.

Ondernemers die hun verhaal en hun persoonlijkheid delen met hun publiek, trekken niet alleen meer mensen, maar ook meer juiste mensen aan. Ze verliezen minder tijd en energie aan doelgroepen die toch geen match zijn voor hun service of product én ze werken veel meer samen met enthousiaste personen die klaar zijn om tot de aankoop over te gaan.

Klinkt goed, toch? In dit artikel krijg je praktische tips om op een authentieke manier jouw verhaal te delen en meer juiste klanten aan te trekken.

Mijn verhaal, interesseert dat wel iemand?

Je product of service zal wellicht niet uniek zijn op de wereld. Je persoonlijkheid en verhaal zijn dat wel. Geef je potentiële klanten dan ook iets waar ze zich mee kunnen identificeren.

Hoe graag we ook doen alsof die aankoop volledig rationeel is, een aankoopbeslissing is altijd emotioneel.

Wanneer je product en prijs niet noemenswaardig verschillen van die van je concullega, kopen mensen van jou omdat ze jou leuk vinden. Nee, je hoeft zeker geen special snowflake te worden, maar mensen willen wel graag meer weten over jou.

En laat ons eerlijk zijn, afhankelijk van je service of product, verwachten we als ondernemer vaak dat klanten veel info met ons delen. Waarom zouden zij ons dan niet beter mogen leren kennen?

verhaal delen

Hoe vertel je jouw verhaal?

Iedereen houdt wel van een goed verhaal. Vertel af en toe over wat ervoor gezorgd heeft dat je staat waar je vandaag staat.

Kleine verhalen die je kan delen:

  • Je ervaring. Van waar kom je, wat is je achtergrond?

  • Je doelen. Wat zou je graag nog bereiken?

  • Je struggles. Het ondernemersleven gaat niet altijd over rozen, deel af en toe een blik achter de schermen.

  • De kleine dingen. Je hoeft hier zeker niet over je privéleven te vertellen, maar probeer je (potentiële) klanten eens mee te nemen in jouw reis.

Waar deel je jouw verhaal?

Zeker in het begin kan het wat ongemakkelijk zijn om het niet enkel en alleen over je product te hebben en zelf wat meer in beeld te komen.

Je kan laagdrempelig starten op social media. Neem je volgers eens een dagje mee in je instagram stories. Werk zo verder naar een post op Facebook of een ander sociaal medium waar jij je comfortabel bij voelt.

Begin bij een tekst of foto en kijk of je kan evolueren naar een korte video.

Heb je een nieuwsbrief? Waarom neem je niet een korte intro op, column-gewijs, waar je vertelt over waar jij de laatste tijd mee bezig bent geweest.

De microbe helemaal te pakken? Dan kan je zelfs een blogsectie opnemen op je website. Maar wees hier eerlijk met jezelf, het is weinigen gegeven dit op lange termijn vol te houden 😉

Nog altijd koudwatervrees?

vertel je verhaal
Volledig normaal!


OK, begin dan alvast met de ‘over ons-sectie’ op je website te herschrijven.

Check of de volgende info er al op staat:

  • Heb je al een foto van jezelf of je team? (Mensen kopen van mensen!)
  • Waarom ben je begonnen met je zaak?
  • Hoe ben je aan de slag gegaan?
  • Hoe ga jij tewerk?

Durf even uit je comfortzone te stappen. Hoe vaker je iets deelt, hoe makkelijker het wordt, zeker wanneer je de leuke respons van je klanten ziet binnenstromen!

Vergeet perfectie

Perfection is the enemy of progress. Begin gewoon!

Het mooie over je verhaal delen is dat het jouw verhaal is. Er is geen goed of fout. Begin je verhaal te schrijven en herlees pas wanneer je het volledige plaatje hebt neergepend.

Nadien kan je terug gaan en verbeteren. Hou alleen altijd in gedachte: dit is wie jij bent en wat jij doet. Probeer niet te veel te tweaken, want het is net die initiële manier waarop jij vertelt die mensen zo aantrekt.

Denk eraan: als mensen je niet kennen, kunnen ze jou niet leuk vinden en gaan ze wel naar je concurrent waar ze wel een klik mee voelen. Geef je doelgroep de kans om die connectie te maken met jou.

Vergeet perfectie, ga voor oprechtheid

Wil je graag zien waar wij achter de schermen mee bezig zijn?
Dan kan je ons volgen op Instagram.