Met een eigen zaak is het belangrijk om je tijd zo efficiënt mogelijk te besteden. Dankzij onze 6 strategieën bespaar je tijd met plannen op Instagram, Facebook, Pinterest en Twitter en zal je veel minder tijd in sociale media stoppen mét meer resultaten.

Minder tijd in social media

Als zelfstandige / ondernemer is tijd letterlijk geld. Vul jouw tijd zo efficiënt mogelijk in en maak een proces van jouw social media onderhoud. Met deze tips maak je een geautomatiseerde flow, van contentcreatie tot en met posten.

Tactiek 1: Kies zorgvuldig

Een fout die veel ondernemers maken is in het wilde weg beginnen op verschillende social media kanalen. Bezint eer je begint en ga na op welke kanalen jouw doelgroep zit. Focus in eerste instantie dan ook op de die platformen.

Als je nog niet helemaal weet wie je doelgroep is, lees dan dit artikel over user persona’s om te bepalen wie jouw ideale klant is.

Minder tijd in social media - kanalen kiezen

Beperk jezelf in het begin dus tot 2 of maximum 3 kanalen, tot je hier een ritme in gevonden heb.

Tactiek 2: Een schatkist met ideeën

Wellicht de meest gehoorde verzuchting van ondernemers waar wij mee werken: “Maar wat moet ik daar toch altijd op plaatsen?”

Zorg dat je één centrale plaats hebt (of desnoods eentje digitaal en eentje analoog) waar je te allen tijde je ideeën kan verzamelen. Soms komen de beste ideeën voor content op de gekste plekken, zorg ervoor dat je ze niet vergeet en stop ze meteen in je schatkist. Wanneer het dan tijd is om de content en posts voor te bereiden kan je altijd terugvallen op je schatkist van ideeën.

Tip: gebruik de notitie-app in je gsm of werk met een projectmanagement tool zoals Trello waar je heel overzichtelijk je ideeën kan opslaan.

Enkele klassiekers:

  • Deel een quote van een klant
  • Toon een achter de schermen op jouw kantoor
  • Geef een klein voorsmaakje van iets nieuws waar je aan werkt
  • Of deel een interessant post van iemand anders (hier kan je ook zelf veel inspiratie uithalen)

Tactiek 3 – Maak een kalender

Plan op vaste momenten tijd in om door je schatkist te graven en structureer je verzamelde ideeën in een kalender. Zo heb je een goed overzicht of je onderwerpen evenwichtig verdeeld zijn en of je nog wat extra topics moet zoeken.

Minder tijd in social media: batchen!
Eens je contentkalender klaar is, kan je ook beginnen inplannen wanneer je de posts gaat maken. Het batchen van content is enorm tijdsbesparend. Je gaat dan meerdere posts tegelijk klaarzetten en zo nog sneller te werk.

“Batchen is voor blogposts, maar ook voor podcasts en social media posts”

Er zijn verschillende mogelijkheden om je kalender samen te stellen, van specifieke apps tot een simpele excelfile. Gebruik wat voor jou het fijnste werkt.

Tactiek 4 – Laat content voor jou werken

Hergebruik je content. Heb je een interessant artikel geschreven? Maak hier ineens een Instagram post van en plaats een link op Twitter. Of vat de conclusie nog eens samen in een mooie visual op Pinterest met een link naar je bedrijf.

Zorg ervoor dat je de content die je produceert op zoveel mogelijk plaatsen kan gebruiken. Zo hoef je niet telkens from scratch te beginnen en werkt jouw social media als trafiekdrijver naar je website of webshop.

Durf je content ook meerdere malen te delen. De video van 2 weken geleden is vandaag wellicht nog even waardevol. Social media is heel vluchtig, dus wees niet bang om jouw boodschap te herhalen.

Minder tijd in social media - solopreneur

Tactiek 5 – Automatische planning

Er zijn ondertussen heel wat verschillende platformen waarmee je jouw content enige tijd op voorhand kan klaarzetten. Ze hebben allemaal hun eigen sterktes en zwaktes, zo kan je sommigen niet voor alle platformen gebruiken, maar kijk hier vooral naar welke tool het beste past bij jouw gebruik. Ze hebben nagenoeg allemaal een gratis versie.

Ook hier komt de tip van het batchen van pas om tijd te besparen.
Heb je een artikel geschreven, voorzie meteen 2 of 3 posts per medium en plan deze alvast in. Zo stop je minder tijd in social media contentcreatie en planning.

Tactiek 6 – Extreme efficiënte

Kom je er na het lezen en implementeren van deze 5 strategieën nog niet? Dan is het misschien tijd om te delegeren.
Bespaar je een hoop ergernis en frustratie en besteed het onderhoud van je social media uit. Kijk of je iemand binnen jouw bedrijf hebt, die jou hiermee kan helpen (wij geven ook workshops voor beginners ;-)) of vraag als solopreneur een professional om hulp.

“Maak steeds de afweging, wat is het meest efficiënt?”

Sociale media kan een enorme boost geven aan jouw bedrijf, maar kan een grote kostenpost worden als het op tijdsbesteding aankomt. Maak daarom als ondernemer steeds de afweging, wat is het meest efficiënt? Wil en kan ik het zelf doen of ben ik meer rendabel wanneer ik op andere projecten werk en kan ik dit uitbesteden.

Conclusie:

Naast een doordachte strategie over de kanalen die je wilt inschakelen, zijn planning en automatisatie cruciaal om jouw tijd zo efficiënt mogelijk in te zetten. Kies je kanalen in functie van je doelgroep en ga voor kwaliteit. Probeer daarnaast de flow van contentcreatie en planning in een geautomatiseerd proces te gieten. En if all else fails, delegeer!

 

Bewaar dit artikel voor later door het te pinnen:

Minder tijd in social media - automatisatie