Een goede landingspagina zorgt voor extra conversie, maar waar moet je zeker aan denken wanneer je een landingspagina opzet?

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina springt eruit door haar simpliciteit. Het is een pagina waar je letterlijk op landt, wanneer je doorklikt op een call-to-action in een advertentie, nieuwsbrief of bericht. Het is een dedicated pagina opgezet met als doel conversies te genereren vanuit een campagne.

Waarom een landingspagina?

Wanneer je een bepaald product of specifieke campagne in de spotlight wilt plaatsen, kan je jouw bezoekers vanuit andere kanalen natuurlijk altijd verwijzen naar een homepage of informatieve productpagina. Met een landingspagina maak je het hen echter extra makkelijk. Je creëert een pagina specifiek gericht op wat je de klant net toonde in je advertentie of bericht.

Voordelen van een goede landingspagina

Je bezoekers moeten niet zoeken naar de inschrijfknop of belangrijke informatie, jij levert het hen hapklaar aan. En dat is het doel. Zorg ervoor dat je bezoeker snel kan reageren, zonder te veel na te denken.

Duidelijkheid boven alles

Een normale pagina op je website bevat veel achtergrondinformatie en is niet noodzakelijk specifiek gericht op conversie. Deze pagina’s vergroten je vindbaarheid in zoekmachines en bieden context voor bezoekers die via andere kanalen bij jou terecht komen.

Een landingspagina gebruik je echter enkel voor campagnes of bepaalde acties en neem je meestal niet mee op in je site structuur.

Geen afleiding

Verwijder alle ruis die je op een gewone productpagina ziet en beperk je tot de noodzakelijke info. Geen extra menu of buttons die afleiden van je doel.

Benadruk de voordelen

Benoem kort en concreet de voordelen van het product, of welk probleem opgelost wordt als de bezoeker nu actie onderneemt.

Consistente én duidelijke call to action

Hou het simpel: 1 doel, 1 call to action!

En die call to action mag opvallen. Gebruik gerust een opvallende button, afgewisseld met tekstlinks of een formulier. Maar denk eraan, alles linkt naar dezelfde bestemming.

Zorg daarnaast voor een consistente boodschap. Wees niet bang om dezelfde call to action van je advertentie te herhalen in je landingspagina. Dit maakt het extra duidelijk voor je klant.

Denk aan je doelgroep

Doe je research, zodat je weet welke boodschap resoneert bij welke persona’s en zorg er door targeting voor dat die doelgroep op de juiste pagina terecht komt. Meerdere versies van een landingspagina kunnen dus zeker!

Mobiel

Zorg ervoor dat je landingspagina er goed uitziet op alle apparaten, zeker op mobiel. Aangezien je vaak vertrekt vanuit een campagne of advertentie, is de kans groot dat jouw bezoeker via een smartphone binnenkomt.

Snel

Daarbij aansluitend, zorg dat je website snel laadt. Een landingspagina draait rond het idee van snel reageren en actie ondernemen. Niemand wilt wachten tot het formulier eindelijk eens laadt.

Gebruiksvriendelijk

Zorg ervoor dat je teksten goed leesbaar zijn en dat alle links werken. Het klinkt evident, maar hoe vaak zie jij nog moeilijk leesbare pagina’s? Een echte afknapper, toch?

Zorg ook voor een duidelijke bedanktpagina wanneer er bv. een formulier is ingevuld. Zo ontstaan er geen misverstanden.

Durf te testen

Speel met het design en de content van je pagina en check aan de hand van een AB-test welke versie het meeste conversie oplevert. Belangrijk hier is in eerste instantie te bepalen wat het doel van de pagina is, zodat je objectief kan meten welke versie het beste scoort.

Infographic Goede Landingspagina

Zoek jij zelf nog hulp bij het opstellen van een goede landingspagina bij een marketing agency in Mechelen? Neem vrijblijvend contact op.