IGTV, één van de nieuwste features van Instagram komt uiteraard ook met haar eigen specificaties en statistieken. We doorlopen 5 tips over hoe je kan beginnen met IGTV.

Met IGTV heb je de optie om video’s langer dan 60 seconden te droppen én bovendien in verticaal formaat.
Heb je dus geen zin in gedoe met een echte camera, kan je perfect met je gsm opnemen. In dit artikel tonen we je hoe je kan beginnen met IGTV en welke plek het kan krijgen in je marketingplan en communicatiestrategie.

Korte video’s om te beginnen met IGTV

Hou je video’s kort, tot max 3 minuten. We zitten nog steeds in een app waar mensen hun rechterduim constant in de aanslag hebben en de aandachtsspanne nu eenmaal korter is. Hou hier dus ook rekening mee bij het bepalen van je content.

Gebruik IGTV eerder voor vlogs, behind the scenes en voor authentieke video. YouTube blijft wellicht nog even de place to be voor meer uitgebreide how to’s, reviews, enz.
YouTube is dan ook opgezet als een zoekmachine, waar alles draait rond zoekwoorden en waar een volwaardig productie- en editingteam geen uitzondering meer zijn. IGTV mag echter zijn en veel meer ‘instant’.

De beperkingen van verticaal beeld

Verticale video’s tonen op een manier minder dan horizontale video’s, ook al heeft een beeld evenveel pixels als op andere videoplatformen. Tenminste, ze geven een heel ander zicht op de wereld. Bij IGTV is het dus wel zo handig om extra clips te monteren om wat meer van de omgeving te tonen om zo je kijkers een betere context te geven en het beeld afwisselend te maken.

In de loop van de tijd zullen er wellicht nog heel wat nieuwe apps bijkomen om video op je smartphone te monteren, maar voorlopig kan je wel weg met iMovie, final cut pro of een Spark Camera.

Geluid

Nog een tip, geluid!

Je neemt op met je smartphone en dus is het belangrijk om je toestel dicht bij je te houden, omdat je anders onverstaanbaar wordt. Zeker wanneer je buiten bent of in een luidere omgeving is het goed om toch even terug te luisteren of alles duidelijk genoeg is.
Je kan uiteraard de oortjes van je gsm gebruiken als ze een speaker hebben en deze in de buurt van je mond houden wanneer je opneemt in een meer chaotische omgeving.

beginnen met IGTV - statistieken

IGTV statistieken

Uiteraard komt IGTV met haar eigen set statistieken. Je kan deze bekijken door naar je eigen video te gaan en te klikken op de drie puntjes, gevolgd door ‘statistieken bekijken’.

Betrokkenheid: deze statistieken geven je een idee van het engagement dat kijkers tonen voor je video.

  • Weergaven: het aantal keer dat je video langer dan 3 seconden bekeken is
  • Vind-ik-leuks: het aantal hartjes voor jouw video
  • Opmerkingen: het aantal reacties op jouw video

Doelgroepbehoud toont je dan weer hoe lang mensen gemiddeld blijven kijken. Het percentage geeft weer voor hoeveel procent je video gemiddeld werd uitgekeken.

Je kan hier ook zien op welk punt de meeste kijkers afhaakten en zo je formats op punt zetten.

Beginnen met IGTV

IGTV staat nog in haar kinderschoenen en zal wellicht nog heel wat evoluties doormaken, dus wees er snel bij en neem het nu al op in je communicatieplan.