Zonder activatie en channel management hebben onze marketingplannen geen slagkracht, daarom is online adverteren vaak onmisbaar. Impactvolle campagnes met voldoende bereik zijn de sleutel tot succes.

Wat wil je bereiken

De eerste vraag die je je steeds moet stellen bij marketingacties of bij online adverteren is wat je eigenlijk wilt bereiken. Enkele voorbeelden:

  • Mijn bedrijf en merk in de markt zetten
  • Proposities, producten en diensten bekend maken
  • Engagement van mijn doelgroepen winnen
  • Meer leads en offerteaanvragen
  • Meer contacten in de CRM
  • Een loyaler cliënteel
  • Up-sell / Cross-sell initiëren
  • Nieuwe medewerkers aanwerven

Creatieve insteek, mechanisme & boodschap

Eens je weet wat je doel precies is, bedenken we samen een creatieve insteek die aansluit bij de interesses van de doelgroepen die jouw boodschap zullen zien. Een manier om de aandacht te verdienen én te houden.

Een gepaste call-to-action en een mechanisme om jouw doelgroepen te activeren en te laten participeren aan jouw campagne zijn onmisbaar bij online adverteren. Denk hierbij aan een wedstrijd, een spel, een tool om in te vullen, een whitepaper om te downloaden… Mogelijkheden legio.

Bij het bedenken van de insteek en het mechanisme, is het belangrijk om de boodschap steeds in het achterhoofd te houden en na te denken hoe je deze op een niet-intrusieve manier kan laten doordringen tot de doelgroep.

Wie wil je bereiken vs. marketingkanalen

Wanneer doelstellingen, aanpak, mechanisme en boodschap helder zijn, focussen we wederom op het publiek aan wie we onze campagne willen tonen. Wie zijn ze en waar spenderen ze hun tijd op het internet. Op die manier kunnen we de advertentietargeting correct opstellen.

Op basis van de KPI’s van de campagne en het beschikbare mediabudget stelt Strong & Bold een mediaplan op waarbij we bereik, interactie en engagement als belangrijkste parameters hanteren.

Marketingkanalen die frequent aan bod komen:

  • Google (Adwords & GDN)
  • Facebook
  • Linkedin
  • Native advertising (Ligatus / Konvento…)
  • Mediaregies (Mediahuis / Pebble / Persgroep / Roularta…)
  • Verticals (sectorwebsites, magazines…)
  • E-mail
  • Gerichte postbedeling
  • Lokale magazines, radio, tv…

Formaten, frequentie en looptijd

Afhankelijk van het type campagne bepalen we eveneens welke dragers het meeste geschikt zijn. Dit kunnen tekstadvertenties zijn, Facebookberichten, e-mails, video’s, banners… in de meeste gevallen een gezonde mix, afgestemd op impact en conversie.

In sommige gevallen is de doelgroep groot en in andere gevallen werken we op een specifieke niche. Dit is belangrijke informatie wanneer we samen bepalen wat de ideale frequentie is om jouw doelgroep te bereiken over de looptijd van de campagne. Enerzijds willen we maximaal impact creëren, anderzijds is het niet de bedoeling om ergernis op te wekken.

Qua looptijd kunnen campagnes beperkt zijn in de tijd, bijvoorbeeld 1 maand. Of ze roteren en zijn 1 maand actief, dan 2 maanden niet en weer 1 maand actief (meestal wisselen we in dit geval meerdere campagnes af). Sommige campagnes, zeker binnen contentmarketing en lead generation, waarbij er veel gebruik gemaakt wordt van pull kanalen, zijn structureel actief.

Optimalisatie en rapportering bij online adverteren

Zodra een campagne live gezet wordt, begint er data binnen te stromen. Op basis van deze data kan de campagne bijgestuurd worden om de doelstellingen te bereiken en het maximum uit het mediabudget te halen.

De omvang van het mediabudget en de looptijd van de campagne zijn de belangrijkste factoren om te bepalen hoe vaak de campagne bijgestuurd dient te worden. In de meeste gevallen gebeurt dit op dagelijkse, wekelijkse of tweewekelijkse basis.

Rapportering wordt over het algemeen op maandelijkse basis opgemaakt en besproken. Het is belangrijk om een goed evenwicht te vinden tussen optimalisatie en rapportering om het budget zo optimaal mogelijk in te zetten. Niettemin is rapportage van groot belang om resultaten te bespreken, inzichten te vergaren en vervolgacties af te stemmen.

Een marketingproject in de pipeline?

Een specifieke uitdaging of een project in het verschiet waarover je eens vrijblijvend wilt afspreken? Stuur een mailtje naar [email protected] of neem contact op via het contactformulier.

Voor korte marketingtips, volg ons op Facebook.